Susahnya nak menaip sijil…. Bengang dan naik pecah kepala nak menyiapkan 100 sijil sedangkan majlis berlangsung esok! Mama nak berkongsi ilmu untuk menaip sijil dengan mudah dan cepat.

step 1 : simpan nama yang nak ditaip tu dalam excell macam kat gambar

step 2 : dummy sijil kat word
Tekan tab mailing –> lepas tu start mail merge

step 3 : select reciepients pilih use existing list

step 4 : cari file nama kat excell kemudian open file tuh

step 5 : keluar macam kat gambar –> tekan sheet mana nama ditaip
(macam mama taip dalam sheet 1, makna tekan sheet 1 lee)

step 6 : letak kursor kat nama dan jawatan 
tekan insert merge field (tekan anak panah tepi bawah) : tekan nama dan jawatan

step 7 : bolehlee preview
step 8 : print kena klik finish and merge, kemudian print document..
Mudah kan?
Mama harap ilmu ni boleh dikongsi bersama, terutama kepada guru-guru yang selalu kena jadi AJK Hadiah dan sijil. Kalau tak pun, guru tingkatan, mesti kena taip sijil koko akhir tahun ni, kan…..