Siapa pernah pergi ke Pantai Remis? Kalau penduduk sekitar mungkin pergi berulang-ulang kali, tapi jika kita yang duduk berjauhan, nak datang lagi ke?

Keciknya .. dah form 5 ke??
Dalam entri ini, mama ada ceritakan kisah yang membawa mama ke Pantai Remis.  Kalau tak kerana Kem Gemilang SPM ni, mungkin mama pun tidak pernah sampai ke Pantai Remis walaupun dah masuk 6 tahun mama bermastautin di Selangor ni. Jumaat malam Sabtu, mama dah ke sana bersama abah dan anak-anak untuk meninjau2 ‘keindahan’ Pantai Remis dan mendengar deruan serta hempasan ombak di sana. Selepas Bandar Kapar, mama rasa cuak juga sebab Pantai Remis tak muncul-muncul sedangkan hari dah semakin malam. Jadi, abah berhenti di stesen minyak untuk bertanya dan menurut pekerja di situ, Pantai Remis 6 batu dari situ, selepas Stesen Petronas. Agak-agaknya, lebih la daripada 6 batu sebab terasa jauhhhhh sangat-sangat.  

Alamak, SPM tahun ni keluar Bacaan Bestari ke?
Sampai je di Pantai Remis, perut dah berbuny-bunyi.  Adalah 3 buah restoran di sekitar Pantai Remis tu, tapi abah memilih restoran mula-mula sebab abah bertanya dengan pekerja di situ kat mana Kem Warisan Sembilang.  Rupa-rupanya di sebelah saja!.. Mula-mula masuk, memang mulut anak-anak mama ni tak ada insurans langsung la, malu sangat mama kerana macam tak ajar anak-anak beradab. Syami kata “bau busuk..bau busuk..busuk sangat la mama” semasa mula-mula masuk ke dalam restoran tapi mama buat-buat tak dengar saja. Bila duduk, mama pun mulalah meng’order’ macam-macam menu.. nak siakap 3 rasa, nak tomyam campur, nak sup tulang, nak… semua tak ada!.. yang ada ialah kerang bakar dan menu berbakar saja!
. Mama pandang sekeliling, memang rata-rata setiap meja ada kerang bakar, mungkin restoran ni terkenal dengan kerang bakar kot? Hendak tak hendak, mama pun layan kerang bakar, anak-anak makan sate, dan abah kueh tiaw goreng.. alahhaiiii…
Calon SPM 2012 SMKBBSS..
Wajah muram.. atau ceria ni?
Tak banyak gambar semasa Kem Warisan Gemilang tu mama snap kerana memang sudah ada AJK bahagian dokumentasi.  Gambar-gambar ni pun mama kidnap daripada FB anak murid mama.  Memang dah perangai budak-budak ni, time posing di tepi pantai punyalah gembira tetapi apabila di dalam dewan melakukan perbincangan, wajah semuanya muram durja.
Antara gerai jualan di pantai Remis..
opps lala tu kencing mama..
Antara gerai yang terdapat di pantai Remis. Tak banyak gerai sebenarnya, adalah sebaris gerai diperbuat daripada kayu yang tak berapa nak ‘sihat’ dah keadaannya!.Mama hairan sebenarnya, kerana kenapalah pusat peranginan seperti Pantai Remis ni dibiarkan ‘hamis’ dan macam pantai tinggal saja. Anak mama yang baru berumur 4 tahun pun dah tahu nak menilai keadaan di situ, apatah lagi jika ada pelancong lain yang ke sana.  Betapa malunya kita kan? Suatu masa dulu pantai Remis ni pernah cantik ke? Mungkinkah tiada usaha menaik taraf kemudahan dek perubahan pentadbiran 5 tahun lepas? Ataupun memang Pantai Remis terkeluar daripada senarai perancangan untuk dimajukan sebagai destinasi pelancongan? Kesian Pantai Remis yang hamis….

Published with Blogger-droid v2.0.8