Rasa menyampah je… rasa meluat je…

Bukan kerana bias perkauman, warganegara atau apa-apa saja, tapi bila melihat muka ‘pura-pura’ baik amah tu, membuak-buak rasa geram mama. Mama bercakap atas dasar pengalaman kerana bukan sedikit duit, lebih 20 ribu duit mama ‘ditipu’ oleh agen dan amah. Bukan seorang tetapi 3 orang amah bersilih ganti, semuanya menipu! Yang pertama ‘merengek-rengek’ nak kawin dengan pekerja kontrak indon sebelah rumah, so mama pulangkan pada agen. Yang kedua ‘lari’ duduk di gerai makan ‘kompang’ cerita dalam peti ais mama tak ada apa-apa sambil menangis-nangis cerita pada orang ramai, mama ‘pulangkan’ cara baik dengan belikan tiket flight tapi sampai la ni agen indon tu tak gantikan amah baru. Yang ketiga, menangis-nangis bila memandang baby mama teringat baby kat kampung, tengah2 malam agen datang rumah minta ‘izin’ pulangkan amah, 2 bulan lepastu dapat ganti amah sementara, seminggu kerja lari juga atas alasan tak sanggup jaga 3 baby, bila telefon agen, saudaranya kata agen ‘ditabrak’ lori.. mati so tiada ganti! Malah, agen tu guna surat perjanjian guna kepala surat syarikat lain, bila mama telefon, syarikat tersebut kepunyaan ‘kapten tentera Malaysia’! Bila diajak bersemuka tentang syarikatnya yang ‘disalahguna’ macam-macam alasan diberi, dan akhir sekali kapten tersebut mendakwa berada di luar negara! Moral cerita menyayat hati mama ni, kita kena berurusan dengan agen yang ada syarikat pembantu rumah bukan agen yang entah apa-apa menyebabkan mama tak dapat buat tuntutan dan laporan. Tapi kesemuanya mama buat ikut saluran imegresen yang sah, cuma nasib mama yang kurang baik. Sampai mama cakap dengan kawan, tak pe lah..

harta boleh dicari, kalau anak yang hilang? Sampai bila-bila pun tiada ganti! Mama rasa ramai lagi yang senasib dengan mama… tapi malangnya, semua amah ‘kurang asam’ ni terlepas. Mereka memang bijak menipu dan mengambil kesempatan. Tujuan mereka datang ke sini bukan untuk mencari rezeki halal tetapi mencari kekayaan malah mama rasa mereka ada sindiket sebenarnya. Sekarang ni, mereka lebih bijak seolah-olah mereka yang teraniaya dengan menggunakan saluran kedutaan sedangkan yang teraniaya rakyat Malaysia sebenarnya! Inilah akibatnya jika tuntutan hidup memerlukan ibu bekerja meninggalkan anak-anak diasuh oleh bibik. Tambah parah apabila kebajikan rakyat tidak dibela, kos mengambil amah mencanak naik, kualiti amah pula merudum jatuh, perjanjian demi perjanjian dimeterai tetapi seokah-olah ‘kita’ akur dengan kehendak ‘mereka’.. Mama dapat rasa amah yang terlepas tu antara amah yang ‘bijak’ mempersendakan ‘kelembutan’ kita….

Published with Blogger-droid v2.0.10